دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

مقالات خود را برای ما ارسال نمایید

ما آن را به نام خود شما منتشر میکنیم

مشاهده سایر مقالات

دکتر مصطفی پرنیان (سازمان تحقیقاتی و آموزشی هورکا ایران)

سعی بر این دارم که با نوشتن مطالبی هرچند مختصر ، در راستای پیشرفت حوزه گردشگری و هتلداری میهن عزیزمان ، تجربه هایی را به عنوان یک شاگرد خرد در این صنعت به اشتراک بگذارم و در محضر بزرگواران و مطالبشان تلمذ کنم .

  • Home
    Home This is where you can find all the blog posts throughout the site.
  • Categories
    Categories Displays a list of categories from this blog.
  • Tags
    Tags Displays a list of tags that have been used in the blog.
  • Bloggers
    Bloggers Search for your favorite blogger from this site.
  • Team Blogs
    Team Blogs Find your favorite team blogs here.
  • Login
    Login Login form
مدیریت هتلداری
  • Font size: Larger Smaller
  • Hits: 2083
  • 0 Comments

داستان از چمدان شروع میشود ...

hotelmanager_ir_2e1ax_bubbles_entry_dastam-az-chamedan-ax.jpg

داستان از چمدان شروع میشود !

نمیدانم ! باید به آمار های مسئولان نگاه کرد یا گوش جان را به صدای هتلداران و فعالین صنایع وابسته گردشگری سپرد ؟؟ گاه وقتی این موقع ها (نزدیک های عید) که میشود به این فکر میکنم که چند صد یا چندین هزار اتاق چشم انتظار مهمان های نوروزی هستند و چقدر شغل های مختلفی وجود دارد که کلید دخل شان به دست زوار و گردشگران شهرمان است به این فکر میکنم که چند خانواده در همین کلانشهر خودمان از سر سفره مهمانداری علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) لقمه برای فرزندانشان میگیرند ؟!

شاید جالب باشد اگر از این طریق به قول خودمانی ها سر انگشتی بررسی کنیم که در حوزه گردشگری شهرمان چند میلیون / میلیارد تومان پول بلوکه شده وجود دارد ! البته آنچنان هم سر انگشتی و از روی هوا نیست ، حال که این متن را برایتان مینویسم از 3 روز قبل در تمام اطراف حرم به عنوان یک مشتری بدنبال خرید هتل آپارتمان رفته بودم . سخن خلاصه کنم که اگر مثل من فکر میکردید 3 میلیارد تومان سرمایه خوبی برای احداث یا خرید یک واحد اقامتی خواهد بود سمت فکرتان به ترکستان است ! آری !!! اگر همین امروز سری به بنگاه های اطراف حرم بزنید و این رقم  3.000.000.000 تومان را برای شان به عنوان سرمایه خرید هتل خود ارائه دهید ، تنها میتوانید با خنداندن آن بزرگواران برای لحظه ای سنگینی بازار خرید و فروش را از یادشان ببرید ! نمیدانم چند نفر در ایران وجود دارند که این مبلغ را در رویای شان حتی دیده باشند ، اما میدانم امروز برای خرید یک مسافر خانه کوچک و ضعیف اگر از بحث نوسازی و عوارض و غیره و ذلک بگذریم در همان ابتدا حداقل به 7.000.000.000 تومان سرمایه احتیاج خواهید داشت. حال همینطور که مثل من در تعجب فرو رفته اید لازم است نظر شما را به این مطلب جلب کنم ، مشهد حدود 11-12 واحد اقامتی لوکس و پنج ستاره دارد که فقط یک مورد از آنها با 400.000.000.000 (چهارصد میلیارد) تومان سرمایه کلنگ خورده است ، در این بین اگر اینطور فرض کنیم که در کم ترین حالت ارزش مالی هر واحد اقامتی (به غیر از موارد ذکر شده بالا) میانگین15.000.000.000 تومان باشد . و اگر همین الان به آماری که از سوی نهاد های مسئول مبنی بر وجود 2000 واحد اقامتی در مشهد نگاهی بی اندازیم بی شک متوجه خواهیم شد که فقط در همین یک مورد (واحد های اقامتی) چیزی در حدود 30.000.000.000.000 سی هزار میلیارد تومان پول بلوکه شده در کوچه های باریک و در خیابان های همیشه روشن اطراف و دور و نزدیک حرم مطهر وجود دارد یعنی اگر هر هتل و واحد اقامتی حداقل حاصل سرمایه شراکت 3 نفر باشد ، چیزی در حدود 6000 نفر که یقینا با این سرمایه از مستعدین اقتصادی شهرمان هم هستند چشم هایشان به صدای باز شدن درب هتل و گوش هایشان منتظر صدای بستن زیپ چمدان های مسافرانی ست که در خوشبینانه ترین حالت نیمی از آنها به هتل و نیمه دیگر آنها به مراکز رفاهی سازمان خود ، کمپ ها ، و خصوصا منازل استیجاری مراجعت میکنند !!! منازلی که خیل عظیمی از آنها هیچ جا ثبت شده نیست و اگر درون آن اقامت گرفتید و ناگهان صاحب خانه به هوای برداشتن سیب زمینی کلید در درب انداخت و نصف شب شما را به حالت قبض روح رساند باید خدا را شاکر باشید که خودتان را به جای سیب زمینی همراهش در نیمه شب نبرده است !!! آری به همین سادگیست !!! شما در منازل استیجاری (غیر مجاز) که معمولا هم ارزان ترین قیمت ها را از آن خود میکنند ، هیچ امنیت جانی ، مالی و رفاهی نخواهید داشت . بگذریم ... هدف حقیر از نگاشتن این متن چیزی فراتر از اینهاست ! چیزی که امروز به عنوان اصلی ترین دقدقه هتلداران ، رستوران ها و کلیه مدیران ارکان صنعت گردشگریست و تمام این ارقام و آمار به یک جا ختم خواهد شد و آن هم چمدان است !

چمدان !!! چمدانی که نیست ...

در این نوشته به جای کلمه (توریست یا مسافر) از چمدان استفاده کردم ، حتما میپرسید چرا !
بیاییم و صادق باشیم . بیاییم و قبول کنیم که چمدان های چرمی و برزنتی بزرگ که همیشه خانواده ها هر سال حداقل یکبار از آن استفاده میکردند و به همراه عزیزانشان به سفر می آمدند ، حال چند صباحی ست که در انباری های خانه شان خاک میخورد و خوراک جانوران موزی میگردد !
بیاییم قبول کنیم که مشکلات بسیاری وجود دارد که یک خانواده از بستن زیپ چمدان و راهی شدن به سفر معذور است !

خوب با این همه چه باید کرد ؟

دقت کنید ، وقتی گفتیم چمدان نیست ! نه اینکه واقعا هیچ چمدانی (گردشگری) نباشد ! اما حقیقتا در واقع به اندازه اتاق ها و تخت هایمان گردشگر نداریم !! حال 2 راه اصلی موجود خواهد بود : 1) به گردشگران در راستای بستن زیپ چمدانشان کمک کنید (سفر و هزینه هایش را برای آنها سبک تر و راحت تر کنید) و 2) آن دسته هرچند کوچک که سالانه به عنوان گردشگر وارد حوزه استحفاظی هتل شما میشوند را از بین 2000 واحد اقامتی به سوی خود جذب و آنها را با کمی "نمک بیشتر" سر سفره هتل نسبت به خدمات خود "" نمک گیر"" (وفادار) کنید !

امروز این شما و سلیقه تان نیست که رنگ پرده و شیت های اتاق را انتخاب میکند بلکه این مسافران هستند که تعین میکنند شما باید از چه چیز هایی استفاده کنید و چه ویژگی هایی داشته باشید تا آنها برای یک بار هم که شده بروشور اتاق هایتان را سرکی بکشند . این مسافر است که بازار را نگه میدارد و پول به جنس یا خدمات بی ارزش نمیدهد. صباحی پیش ما با مسافرانی جوان روبرو بودیم که فقط جایی برای خواب میخواستند که هزینه کمتری برایشان به همراه داشته باشد ! قدیمآ جوامع مجازی به این صورت شکل نگرفته بود و به این راحتی کسی نمیتوانست از قیمت ها و خدمات رقبا شما مطلع گردد !

اما امروز که جوان ها سخت مشغول کسب و کار خود هستند و جمعیت ایران عزیزمان هم به سویی پیش میرود که در آینده ای نزدیک میانسالان قسمت قابل ملاحظه ای از جمعیتمان را تشکیل میدهند ،  گردشگرانی داریم با سن 40-60 سال  ، مسافرانی کم جمعیت تر ؛ کم حوصله تر و به شدت بدنبال آرامش و رفاه که هر روز در حال دیدن عکس ها و خدمات هتل های اروپایی مثل هایت و مریوت بر روی اینستاگرام و غیره میباشند ‍! مسافرانی که فرق بین هالف برد و فول برد را بهتر از خیلی مدیران هتل میدانند ! مسافرینی که فقط سفر میکنند تا به آرامش برسند و حاظر اند واقعا در ازای خدمات خوب ، پول خوبی هم به شما بپردازند . اینکه تبلیغات میکنید خوب است ! اینکه روزانه در بحث رزرواسیون قیمت های استثنایی برای خود در نظر میگیرید فوق العاده است ! اما امروز فقط بازی با قیمت ها نیست که مسافر را به سفر ایجاب میکند !! این کاملا درست خواهد بود که قیمت کم هر مسافری را وسوسه میکند و آن را به پای میز پذیرش میرساند ، اما اگر بعد از وارد شدن به اتاق یاد این جمله بی افتد که (هیچ ارزانی بی علت نیست !) آنوقت آن مهمان تا دقیقه آخر اقامتش از اوضاع شکایت خواهد کرد و مطمئن باشید دیگر هیچ وقت حتی از جلوی هتل شما رد نخواهد شد .

پس تنها رقابت امروز رقابت قیمت نیست ! بلکه رقابت ارزش هاست .خدای ناکرده اگر نیاز به عمل جراحی داشته باشید ؛ حاضر خواهید بود که بیشترین پول را به هر روشی که شده بپردازید تا یک دکتر حاذق حالتان را خوب کند ‍! یعنی شما حاضرید حتی پول اضافه بپردازید فقط برای اینکه به سلامت برگردید ، همینجاست که باید بگویم میهمان هم دقیقا در همین شرایط قرار دارد ! او از روزمرگی ، از آشپزی از خانه داری و .... خسته است و راسا زمانی سفر میرود که نیاز به یک جراحی روحی دارد ، پس اینجا هم مشخص است که او با کمال میل پول بیشتری را برای آرامش و رفاه در گرو خدمات ویژه و با ارزش شما میپردازد .

شما باید انقلاب کنید !!!!

بله درست خواندید ، شما باید در کسب و کار خود انقلاب کنید و قسمتی از بازار را به مالکیت خود برسانید ، در غیر اینصورت روزانه از مسافرانتان کاسته خواهد شد و شما خواهید ماند با 7.000.000.000 تومان سرمایه بلوکه شده که فاجعه به بار خواهد آمد. دقت کنید ، مرگ برای همسایه نیست همین الان نگاهی بی اندازید و ببینید چندین واحد صنفی درب هایشان را تخته کرده اند و زانوی غم و برشکستگی در بغل گرفته اند ! خطر بیخ گوش شماست ، گفتم در کسب و کار خود انقلاب کنید !! چطور ؟ کافیست به همین سوال جواب دهید : آنهم اینکه چرا یک توریست (گرشگر) باید بین دو هزار واحد اقامتی مختلف چمدانش را در اتاق هتل یا واحد شما باز کند ؟ چرا یک میهمان باید به هیچ تبلیغ و ضد تبلیغی گوش نسپارد و مستقیم چمدان خود را جلوی درب هتل شما پیاده کند ؟؟

اصلا واقعا به خود چمدان برگردیم ! آیا شما پس از رسیدن مسافر به هتلتان زمانی که در حال پرکردن فرم هاست ، چمدانش را که در قسمت بار هواپیما خاکی شده با احترام تمیز میکنید ؟

 واقعا داستان از چمدان شروع میشود ...

 مصطفی بقالان(پرنیان)

یکم بهمن ماه 1395 

 

Last modified on
Rate this blog entry:

در باره نویسنده مقاله :

سعی بر این دارم که با نوشتن مطالبی هرچند مختصر ، در راستای پیشرفت حوزه گردشگری و هتلداری میهن عزیزمان ، تجربه هایی را به عنوان یک شاگرد خرد در این صنعت به اشتراک بگذارم و در محضر بزرگواران و مطالبشان تلمذ کنم .

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest
Guest چهارشنبه 28 آذر 1397