دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

مقالات خود را برای ما ارسال نمایید

ما آن را به نام خود شما منتشر میکنیم

مشاهده سایر مقالات

امیررضا تهرانی - کارشناس ارشد فروش و بازاریابی

جامعه مدیران هتل های ایران

  • Home
    Home This is where you can find all the blog posts throughout the site.
  • Categories
    Categories Displays a list of categories from this blog.
  • Tags
    Tags Displays a list of tags that have been used in the blog.
  • Bloggers
    Bloggers Search for your favorite blogger from this site.
  • Team Blogs
    Team Blogs Find your favorite team blogs here.
  • Login
    Login Login form
غذا و نوشابه
  • Font size: Larger Smaller
  • Hits: 7614
  • 0 Comments

استاندارد های بهداشت کارکنان واحد غذا و نوشابه

hotelmanager_ir_2e1ax_bubbles_entry_hotel-Staff-Hygiene.jpg

استاندارهای کاری میتواند در هر هتل نسبت به هتل دیگر متفاوت باشد استاندارد هایی که برای شما ذکر میشود به عنوان نمونه میباشد که میتوانید آن را توسعه داده و بخشی از ان را حذف کنید وجود این استاندارد ها در هر هتل  به کارکنان آن کمک میکند تا رفتاری مشابه را داشته باشند و برآیند ان باعث بالا رفتن بهره وروی و کیفیت خدمات ارائه شده در هتل خواهد بود .

 شماره SOP :  اغذیه و نوشابه - 32 (واحد سازمانی - کد استاندارد)
واحد سازمانی : واحد اغذیه و نوشابه - سرویس - عمومی
تاریخ انتشار سند : (تاریخی که SOP مربوطه منتشر شده است)
زمان آموزش : 30 دقیقه

نظافت شخصی در واحد اغذیه و نوشابه :

  • همکاران میباید هر روز دوش بگیرند
  • همکاران میباید به صورت منظم دندان های خود را مسواک بزنند
  • در زمان کار همکاران نباید از آدامس و یا تنباکو جویدنی استفاده نمایند
  • دست ها میباید به صورت منظم شسته شود
  • پس از سیگار کسیدن دهان میباید با خشبو کننده شسته شود

کسانی که با موارد عذایی سرو کار دارند میباید :

  • دارای لباس مناسب ، تمیز و اتو شده باشند
  • افرادی که با غذا سرو کار دارند همواره میباید یک دست یونیفرم تمیز و مرتب آماده در کمد لباس خود داشته باشند
  • ناخن های همکاران همواره میباید کوتاه و تمیز باشد
  • دست ها میباید در شروع شیفت کاری ، پس از استفاده از سرویس بهداشتی و همچنین به صورت منظم در طول دوره کاری شسته شود
  • اثر زخم و جراحت نباید بر روی پوست همکاران پیدا باشد و میباید کاملا پوشیده و باشد
  • درصورت داشتن پانسمان میباید پارچه پانسمان تمیز ف سفید و مرتب باشد
  • در زمانی که با غذا ها سرو کار دارید کشیدن سیگار ممنوع میباشد
  • از محافظت شدن اغذیه از گرد و غبار اطمینان حاصل نمایید

شستشو دست ها چه زمانی باید انجام شود  :

  • در هنگام شستشو دست ها از آب گرم استفاده نمایید
  • درصورت پدیدار شدن عطسه در هنگامی که با اغذیه در حال کار هستید از محافظت شدن غذا ها اطمینان حاصل نمایید و همچنین دست های خود را بشویید
  • پس از دست زدن به زباله ها و یا غذاهای فاسد دست ها باید شسته شود.
  • قبل و پس از جابجایی و دست زدن به موارد اولیه مانند گوشت ، مرغ و سبزیجات دست ها باید شسته شوند
  • پس از تماس دست با پول میباید دست ها شسته شود
  • قبل و پس از دست زدن به انواع غذاها (پخته و نپخته) جهت جلوگیری از آلودگی متقاطع دست ها باید شسته شوند
  • پس از تمیزکاری
  • پس از زمان استراحت
  • قبل از دست زدن به غذاهای محافظت نشده

چگونه دست ها را بشوییم :

  • برای شستشو از آب گرم استفاده نمایید
  • دست ها را با دستمال کاغذی و یا باد گرم خشک نمایید.
  • زمان شستشو میباید بین 15 تا 20 ثانیه طول بکشد
  • آرنج، ناخن، مچ دست، بین انگشت های دست، شست و پنجه ها بشویید.
  • همواره از صابون آنتی باکتریال استفاده نمایید

نحوه شستشو صحیح دست های - مدیریت هتلداری

رفتارهای نامناسب فردی پرسنل شاغل در واحد اغذیه و نوشابه:

  • کشیدن سیگار اللخصوص در آشپزخانه
  • سرفه و عطسه
  • برداشتن زخم ها و دستکاری ان در آشپزخانه
  • ناخنک زدن به غذا ها
  • لیسیدن انگشتان
  • مزه نمودن غذا با قاشق شسته نشده
  • خاراندن سر

مشکلات شخصی که باید اطلاع داده شود و منجر به خروج شخص از آشپزخانه و یا سرویس خدمات میشود :

  • اسهال
  • استفراغ
  • داشتن زخم های عفونی
  • زخم غیر سطحی حتی اگر عفونی نباشد
  • عفونت گوش ، بینی و چشم
  • سرماخوردگی و آنفولانزا

 

 

 

Last modified on
Rate this blog entry:

در باره نویسنده مقاله :


  • کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی بین الملل

  • مدیریت بازرگانی Merdci وابسته به سازمان گسترش و نوسازی ایران

  • مدیرت فروش و بازاریابی هتل الیزه

  • مولف کتاب مدیریت فروش منتشر شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی

  • مدرس دانشگاه Aptec

  • برگزار کننده سمینارهای آموزشی در زمینه های فروش و تبلیغات

  • انتشار مقاله در زمینه بازاریابی دهان به دهان

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest
Guest چهارشنبه 28 آذر 1397