دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

مقالات خود را برای ما ارسال نمایید

ما آن را به نام خود شما منتشر میکنیم

مشاهده سایر مقالات

امیررضا تهرانی - کارشناس ارشد فروش و بازاریابی

جامعه مدیران هتل های ایران

  • Home
    Home This is where you can find all the blog posts throughout the site.
  • Categories
    Categories Displays a list of categories from this blog.
  • Tags
    Tags Displays a list of tags that have been used in the blog.
  • Bloggers
    Bloggers Search for your favorite blogger from this site.
  • Team Blogs
    Team Blogs Find your favorite team blogs here.
  • Login
    Login Login form
خانه داری
  • Font size: Larger Smaller
  • Hits: 8539
  • 0 Comments

گردش کاری در خشک شویی هتل ها

hotelmanager_ir_2e1ax_bubbles_entry_laundry-hotel1.jpg

در این مقاله با گردش کار و اصول اولیه در لاندری هتل ها آشنا میشویم .

1 - جمع آوری ملحفه ، روبالشی ، حوله و ... که نیاز به شستشو دارند

خانه و پادو خانه داری (house boy) میباید ملحفه ، روبالشی ، حوله و هر آنچه نیاز به شستشو دارد را جمع آوری و در داخل قسمت مخصوص که در ترولی خانه دار جهت نگه داری ملحفه تعبیه شده است قرار دهند . سپس موارد جمع آوری شده در داخل محفظه مخصوص که واگن ملحفه نام دارد قرار میگیرد این واگن ها در هر طبقه به صورت جداگانه به صورت دائمی قرار دارند .

 

همکاران شاغل در واحد خانه داری به هیچ عنوان هیچ نباید از ملحفه ها جهت تمیز کاری استفاده نمایند . پادو خانه داری (House boy)  میباید جهت جمع آوری موارد نیاز مند شستشو به صورت جداگانه به هر طبقه سرکشی نباید و ملحفه ها را از داخل محفظه نگه داری موارد نیازمند شستشو جمع آوری نماید . سرپرست خانه داری میباید دقت نماید که ملحفه ها نباید روی زمین انباشت شده باشند و یا در هنگام جابجایی از طبقات به لاندری صدمه ببینند .

b2ap3_thumbnail_lieneinchoute.jpg

 2- جابجایی موارد نیازمند شستشو از طبقات به خشکشویی

ملحفه و حوله های کثیف میباید بوسیله گاری مخصوص حمل پارچه از اتاق خانه داری به خشکشویی منتقل شود . پادو هتل (HouseMan) میباید از اینکه ملحفه ها روی زمین کشیده نمیشوند اطمینان حاصل نماید چرا که ممکن است باعث صدمات جدید به پارچه ها شود . در زمان انتقال ملحفه کثیف یا میباید از آسانسور مخصوص پرسنل هتل استفاده شود و یا از آسانسور عمومی زمانی استفاده که میهمانان در ان وجود نداشته باشند . اشخاصی که با اشیا میهمانان در ارتباط هستند باید آموزش داده شوند تا حتی الامکان با اشیا اسفاده شده تماس نداشته باشند در رابطه با نکات ایمینی خانه داری در آینده مقاله ای منتشر خواهد شد که مطالعه آن را به شما توصیه میکنم .

3- طبقه بندی ملحفه ، روبالشی ، حوله ها و یونفرم ها

در لاندری میباید در قسمت ورودی محلی وجود داشته باشد بتوان تمامی موارد نیازمند شستشو را طبقه بندی نمود این محوطه میباید به اندازی بزرگ باشد که مخل کارکرد سایر قسمت های خشکشویی هتل نباشد . روتختی ها ، یونیفرم و ... میباید بر اساس اندازه ، رنگ و روش شستشو طبقه بندی شوند

4- شستشو و خشک شوئی

پس از طبقه بندی موارد نیازمند شستشو همکاران شاغل در واحد لاندری هتل از محل های تعیین شده ملحفه ها و سایر اقلام را جهت شستشو برداشته و بنا به نیاز آن ها را خشک شوئی و یا شستشو معمولی مینمایند .  اندازه گیری وزن آن چیزی که قرار است در ماشین لباس شویی قرار بگیرد همواره میتواند مفید باشد چرا بدین صورت هیچ گاه بیش از ظرفیت ماشین لباس شویی از آن استفاده نمیشود و هزینه های تعمیرات و نگه داری کاهش میابد .

همکاران شاغل در واحد لاندری همواره میباید قبل ار انتقال موارد قابل شستشو به دستگاه های شستشو آن را بررسی نمایند تا دارای لک و صدمه نباشند چرا که ممکن است فرآیند شستشو در بر اساس لکه ای که به عنوان مثال یک ملحفه دارد متفاوت باشد . امروز در بیشتر خشکشویی های هتل ها از مواردی همچون (بلیچ - سفید کننده ، نرم کننده و لکه ) بر استفاده میکنند .

5- خشک نمودن

پس از آنکه فرایند شستشو توسط ماشین لباس شویی به انجام رسید همکاران شاغل در واحد لاندری میباید بلافاصله موارد شسته شده را وارد خشک کن نمایند در صورتی که این عمل به تاخیر بیافتد ممکن است باعث پوسیدگی پارچه ها شود . دقت نمایید درجه حرارت خشک کن میباید مطابق با آنچه کارخانه تولید کننده پارچه عنوان نموده است تنظیم شود این درجه برای تمامی پارچه ها یکسان نمیباشد.

همچنین همکاران میباید دقت داشته باشند که ملحفه های داخل خشک کن دارای درجه حرارت زیاد میباشند لذا میباید کمی صبر نمایند تا تدریجا پارچه ها حرارت خود را از دست بدهند سپس ان را از خشک کن بیرون بیاورند

6- اتو کشی و تا نمودن ملحفه و یونیفرم ها

گرچه امروزه در بیشتر هتل ها از دستگاه های خود کار برای اتوکشی و تا نمودن ملحفه استفاده میشود اما در بسیاری از هتل ها همچنان این کار با دست انجام میشود . پس از آنکه ملحفه ها از خشک کن بیرون آورده شد میباید داخل غلطک قرار گیرند تا چین و چوروک های آن از بین برود همچنین مواردی همچون یونیفرم ها نیز میباید توسط اتو بخار ، بخار داده شود در اینجا توجه به چند نکته لازم است .

  • همواره باید دقت شود که اتو بخار دارای ترشح آب زنگ زده نباشد
  • ملحفه و سایر موارد شسته شده باید دوباره بررسی اجمالی شوند تا لکه ای بر جا نمانده باشد
  •  گرچه با گرمایی که در اتاق لاندری حکم فرما است کاری مشکل است اما اشخاص اتو کار و تا کننده میباید از کلاه استفاده نمایند تا مو جذب پارچه ها نشود.
  • پس از تا نمودن ملحفه نباید بیش از تعدادی اندک آن ها را روی هم قرار داد چرا که این امر باعث میشود خط تا ملحفه جای بگذارد و پس از کشیده شدن آن بر روی تخت شکل نا زیبایی به خود گیرد

  پس از انکه اتوکاری و غلطک کاری به اتمام رسید هر مورد جداگانه تا شده و در محفظه های مخصول قرار میگیرد در پایان روز پادو خانه داری (houseboy) به لاندری مراجعه نموده و ملحفه تمیز و تا خورده را به اتاق های خانه داری منتقل مینماید.

  • بهتر است در اتاق خانه داری محفظه های در بسته برای قرار گیری محلفه و حوله ها وجود داشته باشد تا از خاک گرفتگی جلوگیری شود

در زیر نموداری ساده از فرآیند کاری لاندری هتل برای شما آورده شده است

b2ap3_thumbnail_Laundry_Operation_Flow_Chart.png

 

Last modified on
Rate this blog entry:

در باره نویسنده مقاله :


  • کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی بین الملل

  • مدیریت بازرگانی Merdci وابسته به سازمان گسترش و نوسازی ایران

  • مدیرت فروش و بازاریابی هتل الیزه

  • مولف کتاب مدیریت فروش منتشر شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی

  • مدرس دانشگاه Aptec

  • برگزار کننده سمینارهای آموزشی در زمینه های فروش و تبلیغات

  • انتشار مقاله در زمینه بازاریابی دهان به دهان

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest
Guest چهارشنبه 28 آذر 1397